Home > Family > Hospital

Hospital

Kisahnya… my SIL masuk wad.. bukan sebarang wad.. its ICU sebab serangan asma dia. Masa mula mama call bagitau Atul masuk wad.. well my reaction was.. “ok biasa la tu dia masuk wad.. memang selalu pun” but then mama call semula the next morning she’s being admitted to ICU di hospital bainun (nama baru hosp besar Ipoh.. tak le baru sangat tapi baru la jugak..)

Then I’m like.. OMG awat teruk sangat ke? pastu my brother sent me a photo of her.. owh.. ada tiub suma bagai.. how can this be sedangkan few hours ago she just update her FB status menyatakan “Dr baru kat hosp kampar ni hensem la..”.  Mulanya aku nak balik terus but then mama kata lets wait a day.. maybe she’ll recover. Actually I know, mama nak gak aku balik but dia serba salah coz just few days earlier I told her that I need to start working on my thesis.

When I called the next day.. keadaan masih tak ok.. n mama minta aku balik to look after Aqil n Aqmal.. ye la mana la larat opah nak jaga sampai 2 org cucu. So aku pun balik naik bas terus ke Ipoh. Hospital ipoh ni sangatlah strict masa melawat ICU nyer.. tghari hanya dari 12.30 – 1.30 not a minute more and not a minute less. Then petang 4.30 – 6.00 . 7 days a week and only 2 people at a time can go in. Hmm aku paham la.. depa kena wat cam tu sebab nak jaga agar pesakit kat dalam tu tak lebih terdedah to other bacteria or waht ever yang pelawat could carry with them. Tapi kesian jugak bila orang datang jauh – jauh tak boleh lansung masuk tgk.

Anyway back to SIL. Dr kata she’s not responding to treatment.. paru paru collapse n dia totally bergantung pada alat pernafasan je dia tak sedar not because dia pengsan ( tapi masa awal di hantar tu memang dia pengsan la) tapi sebab memang Dr yang bagi ubat so that dia tak sedar. Kalau dia sedar nanti dia akan rasa lemas n byk bergerak yang akan menyebabkan lebih tekanan to her already problematic lungs.

And when aku tanya Dr.. is it serious dan chance yang dia akan pulih… Dr said.. “ramai orang kena asma selalunya taklah sampai ke ICU dan dia tak respon pada ubat.. doakan je lah .. saya tak berani bagi tahu ada chance coz anything can happen in ICU” .. memang aku tak lupa kata Dr tu.. bila Dr kata mcm tu.. apa lagi.. bonda dah merah mata dah.. aku pun mengalir la jugak setitik dua air mata..

Well I need to be strong for my family coz in their eyes.. aku la paling tak berperasaan a.k.a. always make my brain take control n abaikan my heart dalam apa situasi pun.. (yep its me). kalau aku pun tak relax then sapa yang nak relax.. kesian tgk my brother.. 2 – 3 hari dah tak cukup tidur n tidur kat spital je.. pastu suh makan pun tak berapa nak.. mama, ayah n aku dok nasihat dia.. jangan mcm ni.. kalau dua – dua sakit then aqil n aqmal mcm mana..

Then disebabkan parents my SIL ada di sini depa offer nak jaga aqmal ( a day before aku balik) , bonda n my brother bagi coz first memang opah tak larat nak jaga 2 cucu.. tambah aqmal tu memang sgt manja dgn opah n sangat buas, aqil dengar cakap skit. then secondly kita orang faham.. parents my SIL pun sangat bimbang pasal anak depa n if Aqmal with them tak lah depa rasa helpless sangat.

Lama gak le SIL dlm ICU rasanya about 10 hari.. in that 10 days.. ramai sangat sedara mara yang datang.. antaranya sebab kitaorg dok update FB so ramai la yang tau.. Alhamdullilah berkat doa semua orang my SIL kembali ok. Tapi incident ni highlight few things for me :

  1. Dalam kecemasan.. people really tak think straight so tak payah la kecik hati or what ever n nak jaga protokol sgt.. cumanya.. ngah.. hang memang kena tipon abak dulu sepatutnya bukan bagi tau kat kakak je.. ;p
  2. Isu non-muslim menjaga anak.. well bonda aku bukannya muda lagi nak jaga 2 cucu n aku percaya my SIL family tak bagi makan benda2 tak sepatutnya pun kat Aqmal. Lagipun just sementara the parents is in Semenanjung bukan nak bagi terus but mungkin pada aku, mama n my brother thats not an issue (and we could be wrong) tapi pada orang lain (reads.. relative.. it is.. hmmm)
  3. My sedara mara is really the BEST in the whole world…. semua orang really care… yang datang dari jauh n yang call tanya khabar… aku tak tahu la macam mana orang lain boleh hidup tanpa berbaik dengan sedara mara sendiri.. and I don’t mean siblings only.. aku rasa tanpa all my cousins (from both side) tak seronoknya kehidupan ni..

To my SIL Rabiatul Adawiyah Duncan…. lain kali bila orang suh makan ubat.. jaga makan.. pi jumpa Dr… dengar cakap! jangan degil n melawan.. coz :

1. tak baik berdosa lawan cakap

2. kalu dah masuk ICU mcm tu.. seantero Malaya sakit kepala

3. orang suh makan ubat n bising2 coz we care.. if not suka ati la nak adi ape pun..

n last reminder to me on this incident… ngah dah botak.. ayah dah puasa nazar.. so hang bila lagi.. 2 hari ye nazar hari tu… ;p

Categories: Family
  1. azataq
    March 12, 2011 at 12:17 pm

    sebaknya saya…teremosi kjp..walaupun dah sebulan lepas….hohohohohoho

  1. No trackbacks yet.

Leave a comment